„Cursed Cat” – Unmöglich.AI – fińska magia i AI w animacji | „Cursed Cat” – Unmöglich.AI: Finnish Magic Meets AI in Animation
Wywiad z twórcami filmu zgłoszonego do konkursu Curious Refuge AI Animation Contest | Exclusive interview with the creators of a film submitted to the Curious Refuge AI Animation Contest
[ Przejdź do wersji polskiej ] | [ Go to English version ]
Wywiad z Unmöglich.AI – twórcami „Cursed Cat” – WERSJA POLSKA
Ekskluzywny wywiad przeprowadzony przez KinoAI.pl
CZĘŚĆ 1: O WAS / WASZYM ZESPOLE
Czy możecie opowiedzieć kilka słów o sobie (lub o swoim zespole, jeśli pracowaliście wspólnie)?
M: Nazywam się Markus Laukkanen, pochodzę z Finlandii, współzałożyciel Unmöglich.AI – agencji animacji AI. Założyłem firmę wspólnie z moją żoną, Tanją Laukkanen.
T: Mam wykształcenie lingwistyczne, pasjonuję się sztukami wizualnymi, fotografią, filmami, powieściami graficznymi (manga, webtoony itd.). Uwielbiam media społecznościowe – prowadzę nasze profile na Instagramie i TikToku.
Kim jesteście? Skąd pochodzicie? Ile macie lat?
M: Urodziłem się w 1990 roku w małej fińskiej wiosce Parikkala. Mam 34 lata.
Od jak dawna pasjonujecie się tworzeniem własnych projektów?
M: Zawsze pasjonowało mnie opowiadanie historii.
T: Od kilku lat myślałam, jak fajnie byłoby tworzyć własne projekty. Kiedy pojawiły się narzędzia AI, Markus pokazał mi różne opcje i odkryliśmy, co możemy tworzyć razem.
Jak zaczęła się wasza przygoda z animacją AI i sztuką cyfrową?
Zaczęliśmy eksperymentować z narzędziami GenAI na początku 2023 roku i nie mogliśmy przestać.
Jeśli jesteście zespołem – kiedy i jak powstał? Jak długo się znacie? Co was zainspirowało do wspólnego tworzenia?
M: Założyliśmy Unmöglich.AI razem z Tanją. Oboje kochamy opowiadać historie – ja bardziej interesuję się narracją, a Tanja stroną wizualną. Szybko zauważyliśmy, że GenAI zmieni sposób opowiadania historii i uznaliśmy, że to świetna okazja, by stworzyć własną agencję animacji AI.
Gdzie można znaleźć wasze prace?
- Strona: unmoglich.ai
- LinkedIn: /in/markuslaukkanen/
- Instagram: @unmoglichai
- TikTok: @unmoglichai
- X (Twitter): @unmoglichai
Czy macie artystyczne lub techniczne wykształcenie, czy jesteście samoukami?
M: Jesteśmy samoukami – to świetne! Uczymy się przez praktykę, inspirując się innymi twórcami AI, oglądając filmy na YouTube i ucząc się z pomocą ChatGPT.
Co skłoniło was do użycia AI w swoich projektach?
M: Ciekawość. Życie jest krótkie – żałowałbym, gdybyśmy tego nie spróbowali.
Czy pracowaliście wcześniej z tradycyjną animacją lub grafiką 3D?
M: Tylko hobbystycznie – zrobiliśmy kilka krótkich filmów poklatkowych.
Czy macie doświadczenie w reżyserii filmowej lub pisaniu scenariuszy?
Nie bardzo.
CZĘŚĆ 2: INSPIRACJA I KONCEPT
Skąd wziął się pomysł na tę konkretną animację?
M: Cursed Cat – to chyba pomysł Tanji! Muszę ją zapytać. Koty są oczywiście super, a pomyślałem, że fajnie będzie, jeśli kot będzie mówił po niemiecku. Mieszkamy w Niemczech, więc to ukłon w stronę kraju, w którym żyjemy.
T: Zawsze kochałam tajemnicze filmy z charyzmatycznymi postaciami i magicznymi elementami. Miałam podstawowy pomysł: mówiący kot. ChatGPT pomógł mi wygenerować kilka potencjalnych historii (4–5 synopsisów), do których stworzyłam postacie i styl wizualny. Najbardziej spodobał nam się czarny kot-magik i to jego wybraliśmy.
Czy to był projekt z pasji, odpowiedź na temat konkursu, czy eksperyment?
M: To była zgłoszona praca na konkurs Curious Refuge AI Animation, ale tworzenie jej sprawiało tyle radości, że bardziej przypominała projekt z pasji.
T: Dla mnie to był ekscytujący eksperyment. Dyskutowaliśmy o tym, jak ma wyglądać historia, wymienialiśmy się pomysłami, a ja tworzyłam wizualną stronę, abyśmy mogli wybrać jedną koncepcję i ją rozwijać.
Czy inspirowaliście się jakimś konkretnym stylem, artystą lub filmem?
M: Kochamy Wesa Andersona. Lubimy też różnorodne style animacji. Nie użyliśmy synchronizacji ust – w fińskim dzieciństwie była ona zwykle słabo wykonana, ale dla nas to nadaje filmowi specyficzny klimat.
T: Chciałam połączyć różne elementy wizualne, które mnie fascynują. Nie inspirowałam się jednym konkretnym dziełem, ale zależało mi na fakturze obrazu i magnetyzujących wizualiach.
Jakie były wasze główne artystyczne inspiracje?
M: Wes Anderson.
T: W dzieciństwie oglądałam animacje poklatkowe i z lalkami – nietypowe, ale charakterystyczne. Nawet jeśli ich nie lubiłam, zapadały w pamięć. To mnie zainspirowało.
Czy pracowaliście według gotowego scenariusza, czy improwizowaliście z pomocą AI?
T: Zwykle mamy pomysł, a AI pomaga go rozwinąć. Tworzę synopsis, proszę AI o scenariusz, dokonuję korekt, omawiamy go razem i w razie potrzeby zmieniamy. To ludzka idea, stworzona z pomocą AI i przez ludzi nadzorowana.
CZĘŚĆ 3: TECHNOLOGIA I NARZĘDZIA
Z jakich narzędzi AI i modeli korzystaliście?
M: MidJourney do obrazów, Luma do animacji (jesteśmy częścią ich CPP – brawo Luma!), ElevenLabs do voice-overu.
Czy korzystaliście z różnych narzędzi, czy jednego ekosystemu?
M: Nasz workflow jest dość prosty – bez komplikacji.
Jak wyglądał wasz typowy proces pracy?
M: Scenariusz → storyboard → animacja → montaż → głos/muzyka.
Jak wyglądał wasz proces twórczy krok po kroku?
M: Chcieliśmy stworzyć coś tajemniczego, ale lekkiego. Storyboard wyszedł świetnie (dzięki, Tanja!). Voice-over był udany. Mimo drobnych problemów technicznych, edycja połączyła wszystko w całość.
Na jakie ograniczenia techniczne natknęliście się?
M: W storyboardzie było więcej czerwieni, ale trudno było to utrzymać w animacji. Ostatecznie i tak wygląda dobrze.
T: Najtrudniejsza była scena z kluczem otwierającym drzwi – ciężka do animacji.
Co było największym wyzwaniem?
T: Czas. Chciałam opowiedzieć dłuższą historię, ale limit 4 minut na film nas ograniczał.
Czy używaliście AI do narracji, głosów, muzyki?
M: Tak, do voice-actingu.
Jak oceniacie jakość i przydatność tych narzędzi?
M: Fantastyczne.
Czy znaliście wcześniej te narzędzia?
M: Tak, wybraliśmy te, które dobrze znamy – to bardzo pomogło.
Co nauczyliście się podczas pracy z AI?
M: Próby i błędy są kluczowe. I nie komplikować ujęć.
Jakie macie rady dla początkujących twórców?
M: Zacznijcie prosto – bliskie kadry, proste ujęcia. Skupcie się na historii – ona jest najważniejsza.
CZĘŚĆ 4: CZAS I PROCES
Ile trwała produkcja – od pomysłu do finalnej wersji?
M: 3 dni.
Czy to było szybsze niż tradycyjne metody?
M: W porównaniu do animacji poklatkowej – zdecydowanie tak!
Czy to był projekt poboczny czy pełnoetatowy?
M: Projekt po godzinach.
Ile godzin dziennie poświęciliście?
M: Około 4–5 godzin dziennie.
Co was najbardziej zaskoczyło podczas pracy z AI?
M: Byłem w twórczym flow. Oglądaliśmy film ze 10 razy po ukończeniu.
T: MidJourney tworzy niesamowite obrazy, a Luma bardzo się rozwinęła – ogromne WOW!
CZĘŚĆ 5: REFLEKSJE I PRZYSZŁOŚĆ
Czego nauczyliście się przy tym projekcie?
M: Skupić się na historii. Byliśmy w TOP9, ale zwycięzcy mieli lepsze narracje.
Czy zmieniło to wasze spojrzenie na animację/film?
M: AI już zmienia branżę. Polecam każdemu spróbować – i dobrze się bawić.
Jak widzicie przyszłość sztuki tworzonej przez AI?
M: Przez najbliższe lata AI animacje będą dynamicznie się rozwijać. To dopiero początek.
Czy AI to narzędzie, współtwórca czy konkurent dla ludzi?
M: Narzędzie, czasem współtwórca. Jak bolid F1 – potężny, ale trzeba umieć nim kierować.
T: Dla mnie to nowy sposób wyrażania siebie – przez sztukę cyfrową, film, muzykę.
Jakie macie plany na przyszłość?
M: Pracujemy nad trzema własnymi projektami i jednym zleconym. Chcielibyśmy w tym roku stworzyć pełnometrażowy film AI.
Czy planujecie nadal tworzyć z pomocą AI?
M: Oczywiście.
Co byście zrobili inaczej, gdybyście mogli cofnąć czas?
M: Bardziej dopracowalibyśmy zakończenie.
Jaką radę macie dla początkujących twórców?
M: Jaką historię chcesz opowiedzieć? Jak ją wizualizujesz? Zacznij tworzyć!
BONUS
Czy wasza animacja zawierała narrację, interakcję lub twist?
M: Chcielibyśmy dodać więcej interakcji, ale jeszcze nie wiemy jak to osiągnąć.
Jakie emocje chcieliście wywołać u widza?
M: Tajemnica i zabawa.
Postrzegacie AI bardziej jako narzędzie kreatywne czy technologiczne?
T: Nie jesteśmy technikami – dla mnie to narzędzie kreatywne, które trzeba odpowiednio prowadzić.
Jaki jest klucz do świetnej animacji AI – pomysł, narzędzia, cierpliwość?
M: Świetna historia, proste ujęcia, dobry klimat.
T: I obniżcie oczekiwania – inaczej ugrzęźniecie w perfekcjonizmie.
Autor: Redakcja KinoAI.pl
@unmoglichai Cursed Cat created for @Curious Refuge and Promise AI-Animation Challenge. A teenage girl inherits a mysterious old house—and a grumpy German-speaking cat named Klaus. But Klaus is no ordinary cat. He claims to be a cursed sorcerer guarding a magical secret… and he needs her help to break the spell. “Cursed Cat” is a fantasy short film blending magical realism with dark humor and German fairytale vibes, this 2-minute film takes you on a mysterious journey beneath the floorboards and into the unknown. ✨ Languages: Narration – English Klaus the Cat – German (with English subtitles) 🎬 Created for the Curious Refuge AI Animation Contest Animation done with @Luma AI Ray 2.0. We are part of of the creative partnership program of Luma. #CuriousRefuge #AIAnimation #dreammachine #ray2 #balckcat #magic #claymation #aivideo #aishortfilm #midjourney ♬ original sound – unmoglichai
Interview with Unmöglich.AI – creators of “Cursed Cat” – ENGLISH VERSION
Exclusive interview conducted by KinoAI.pl
PART 1: ABOUT YOU / YOUR TEAM
Could you start by telling us a bit about yourself (or your team, if you worked as a group)?
M: I’m Markus Laukkanen from Finland, co-founder of Unmöglich.AI – AI-Animation Agency. I co-founded the company with my wife Tanja Laukkanen.
T: I have a linguistics background, I’m fond of visual arts, photography, films, graphic novels (manga, webtoons etc), love socials, admin of Instagram and TikTok.
Who are you? Where are you from? How old are you?
M: Born in 1990 in a small Finnish village called Parikkala. I am 34 years old.
How long have you been passionate about creating your own projects?
M: I have always been passionate about storytelling.
T: For a couple of years I thought how cool it would be to create your own projects. Then when AI tools emerged, Markus introduced me to different ones and we found what we can make together.
How did your journey with AI animation and digital art begin?
Started experimenting with GenAI tools in early 2023 and just couldn’t stop.
If you’re part of a team — how and when was it formed? How long have you known each other? What inspired you to create something together?
M: We founded Unmöglich.AI with Tanja. We both love storytelling – I think I’m more interested in the story and Tanja is a more visual person. We saw quite early that GenAI would change the business of storytelling, and thought it would be a fantastic opportunity to start our own AI-Animation Agency.
Where can people find your work?
- Website: unmoglich.ai
- LinkedIn: /in/markuslaukkanen/
- Instagram: @unmoglichai
- TikTok: @unmoglichai
- X (Twitter): @unmoglichai
Do you have an artistic or technical background, or are you self-taught?
M: Self-taught, which I think is amazing! We have been learning by doing, getting inspired by other AI-creatives, watching YouTube videos and learning with ChatGPT.
What path led you to start working with AI in your creative projects?
M: Curiosity. Life is short – I would have regretted it if we had not done this.
Have you worked with traditional animation or 3D graphics before?
M: As a hobby, we have done a couple of short stop-motion videos.
Do you have any experience in filmmaking or scriptwriting?
Not really.
PART 2: INSPIRATION & CONCEPT
Where did the idea for this specific animation come from?
M: Cursed Cat – I think the idea came from Tanja! I need to ask her. Cats are, of course, cool, and I thought it would be interesting to have the cat speak in German. We live in Germany, so it’s nice to show our respect to the country we’re living in.
T: I’ve always loved mysterious films with memorable characters and magical elements. I had a basic concept – that it should be a talking cat – and then ChatGPT helped me brainstorm potential stories. We had 4–5 synopses, and I created character images with potential styles for each. We both liked the black magician cat and continued with it.
Was this a passion project, a response to the contest theme, or more of an experiment?
M: It was a competition entry to the Curious Refuge AI Animation Contest. However, we had so much fun doing it, it felt more like a passion project.
T: For me it was an exciting experiment. We discussed what we wanted the story to look like, exchanged ideas, and then it was my job to bring Markus’s concepts to life visually so we could choose one and work on it.
Were you inspired by any particular style, artist, or film?
M: We love Wes Anderson. Also, various animation styles made the competition exciting. We didn’t use lip sync – in my childhood in Finland, dubbing was always a bit off, and I think that gives a charming vibe.
T: I wanted to blend visual elements I enjoy. I can’t say it was inspired by one specific film, but I focused on creating texture and magnetizing visuals, not just a good story.
What were your main artistic influences?
M: Wes Anderson.
T: I grew up watching claymation and doll animations – even if I didn’t love them, they left an impression. They were my childhood inspiration.
Did you follow a finished script or concept, or did you let AI lead the way and improvise?
T: We usually start with a concept and AI helps us brainstorm. First a synopsis, then I ask it to write a script. I revise it, we read it together, then make final edits. It’s a human idea that AI helps to shape and execute – always with supervision.
PART 3: TECHNOLOGY & TOOLS
What AI tools and models did you use for this project?
M: MidJourney for images, Luma for animation (we are part of their CPP – go Luma!), ElevenLabs for voice-over.
Did you use a variety of tools or stick to a single ecosystem?
M: Overall our workflow is quite simple, not super complicated.
What did your typical workflow look like?
M: Script → Storyboard → Animate → Edit → Voice/Music.
Can you describe your creative process step by step?
M: It was important for us to create a light-hearted and mysterious vibe. The storyboard came out great (thanks Tanja!). I loved the voice acting. Editing tied it all together. It was a smooth process – I felt in flow the whole time.
What technical limitations did you encounter?
M: Our storyboard had more red hues, which were hard to keep in the final animation. Still, it came out nice.
T: Some scenes were tough to animate, like the one with the key opening the door – that was the hardest shot.
What was the most challenging part of the process?
T: Time. I wanted to tell a longer story, but the film had to be under 4 minutes. We couldn’t expand all the details we wanted.
Did you use AI for narration, voice acting, or music?
M: Yes, for voice acting.
How would you rate the quality and usefulness of those tools?
M: Amazing.
Were you already familiar with the tools you used, or did you learn them during the project?
M: We used tools we already knew well – that helped everything flow smoothly.
What did you learn while working with these tools?
M: Trial and error is crucial. And don’t overcomplicate your shots.
Do you have any tips or tricks for someone who’s just getting started with AI filmmaking?
M: Start simple – simple shots, close-ups. Focus on the story. Storytelling is everything.
PART 4: TIME & PROCESS
How long did it take to create the entire animation – from idea to final version?
M: 3 days.
Was it faster compared to traditional production methods?
M: Compared to stop-motion we’ve done before – way faster!
Was this a part-time side project or a full-time effort?
M: Part-time.
Roughly how many hours per day did you work on it?
M: Around 4–5 hours per day.
Did anything surprise you (positively or negatively) while working with AI?
M: I was in the creative flow. We watched the video like 10 times after finishing.
T: MidJourney is amazing, and Luma has improved a lot. Big WOW!
PART 5: REFLECTIONS & FUTURE
What did you learn from this project?
M: Focus on storytelling. We made Top 9, but the top entries had stronger narratives.
Did it change the way you think about filmmaking or animation?
M: AI is already changing the industry. I recommend creators experiment and enjoy it.
How do you see the future of AI-generated art?
M: AI animation and film will grow rapidly in the next few years. We’re still in the early days.
Do you see AI as a tool, a co-creator, or a competitor?
M: A tool – maybe a co-creator. Like a Formula 1 car: powerful, but you need to know how to steer it.
T: It’s a new way for people to express themselves – through digital art, film, music.
What are your plans for future projects?
M: We have three projects of our own and one commission. We’d love to make a full-length AI film this year.
Are you planning to continue creating with AI?
M: Absolutely.
If you could go back in time, would you do anything differently?
M: Focus more on the story – especially the ending.
Do you have any advice for people who want to start creating with the help of AI?
M: What’s the story you want to tell? How would you visualize it? Just start creating!
BONUS
Did your animation include narration, interaction, or plot twists?
M: We’d love to include interaction in the future – still figuring out how.
What emotions did you want your audience to feel?
M: Mystery, fun.
Do you see AI more as a creative or technical tool?
T: We’re not techies. For me, it’s a creative tool – you need to prompt well to create your art.
What’s the key to great AI animation – idea, tools, patience?
M: A great story, simple shots, and good vibes.
T: And lower your expectations – otherwise, you’ll get stuck chasing perfection.
Author: KinoAI.pl
@unmoglichai Cursed Cat created for @Curious Refuge and Promise AI-Animation Challenge. A teenage girl inherits a mysterious old house—and a grumpy German-speaking cat named Klaus. But Klaus is no ordinary cat. He claims to be a cursed sorcerer guarding a magical secret… and he needs her help to break the spell. “Cursed Cat” is a fantasy short film blending magical realism with dark humor and German fairytale vibes, this 2-minute film takes you on a mysterious journey beneath the floorboards and into the unknown. ✨ Languages: Narration – English Klaus the Cat – German (with English subtitles) 🎬 Created for the Curious Refuge AI Animation Contest Animation done with @Luma AI Ray 2.0. We are part of of the creative partnership program of Luma. #CuriousRefuge #AIAnimation #dreammachine #ray2 #aivideo #aianimation #claymation #midjorney #fyp #cat #magic #wizard #magicworld #spooky ♬ Ready – Official Sound Studio